Eepee Autotalo Katsastus

Katsastus ja huolto tuovat bonusta turvalliseen ajoon

Kauhajokelaiset Mirja Antila ja Jari Koskimäki tapaavat katsastaa Volvonsa Ess Autotalossa. Tähän saakka katsastusaika on järjestynyt vain tulemalla paikan päälle, mutta asiakasmäärän lisäännyttyä oli nyt syytä varata erikseen katsastusaika.

Pariskunta seisoskeli seuraamassa katsastusta luottavaisin mielin. Jari kehuskeli, että auto on mennyt joka vuosi läpi ilman moitteita.
– Tämä on huippuyksilö, ei minun ole tarvinnut sitä mitenkään huoltaa ennen katsastusta. Kaikki on varmasti kunnossa, hän uskoo.
Mirja nyökyttelee vieressä ja katselee, kuinka katsastaja Juhani Lauttamus ravistelee kokenein ottein parin metrin korkeuteen nostettua autoa.
– Tarkistan auton pohjan ja nivelten kunnon, tämä näyttää hyvältä, hän selvittää.

Katsastaja pyytää vielä Jaria auton alle tutkailemaan takarengasta. Siellä on jotain, joka kaipaa tulevaisuudessa silmälläpitoa ja myöhemmin mahdollisesti huoltotoimia. Volvo läpäisi katsastuksen puhtain paperein ja pariskunta voi hyvillä mielin jatkaa matkaa.
– Täällä on ollut aina hyvä palvelu ja sitten saa vielä niitä Bonuksia, Mirja muistuttaa.

Jälkimarkkinoinnin tärkeä tukitoiminto

Jälkimarkkinointipäällikkö Ari Harju kertoo, että Ess Autotalon uudistuksessa katsastus siirtyi huoltohalliin, johon voi kätevästi ajaa sisään talon päädystä. Katsastus on tärkeä osa jälkimarkkinointia, se täydentää mukavasti palveluvalikoimaa.
– Asiakasmäärä on kasvanut, kun ihmisten tietoisuus katsastusmahdollisuudesta on levinnyt. Vuosi sitten meillä katsastettiin noin parikymmentä ajoneuvoa päivässä, nyt luku on jo liki kolmekymmentä.

Huoltamalla auton ennen katsastusta voi varmistaa parhaiten, ettei tule hylkäystä. Määräaikaishuollossa tehdään katsastusta varten tarvittavat tarkistukset, joten moni ajoittaa auton katsastuksen myös siihen yhteyteen.
– Nykyään on mahdollista katsastaa auto mihin aikaan vuodesta tahansa. Se tuo ruuhkia esimerkiksi loma-aikoihin. Onneksi meillä on kahden täysipäiväisesti työskentelevän katsastusmiehen lisäksi kaksi muuta työntekijää, joilla on katsastusoikeus, Ari kertoo.

Täytä myös pissapoika

Suurin osa autoista läpäisee katsastuksen, hylkyprosentti on noin 26. Tyypillisiä syitä hylkäykseen ovat viat ohjauslaitteissa, nivelissä tai jarruissa.
– Moni auto välttyisi hylkäämiseltä, jos omistaja olisi hoksannut tarkistaa valot, renkaat ja pissapojan toiminnan ennen katsastukseen tuloa. Pikkuvioista annamme korjauskehotuksen, mutta isommista tulee hylkääminen, katsastaja Timo Kalliokoski toteaa.

Yllätyksiä on myös asiakkaille aiheuttanut se, että nykyään tulee ajokielto, jos kesärenkaan kulutuspinta on alle 1,6 millimetriä.

Sähköautoja on toistaiseksi tullut Ess Autotaloon katsastettavaksi vain kymmenkunta. Niiden katsastus poikkeaa siinä, ettei päästömittauksia tarvitse tehdä.
– Mikäli auto ei mene katsastuksesta läpi, meillä on mahdollista tilata aika korjaajalle viereisellä palvelutiskillä. Katsastuksen asiakastyytyväisyys on ollut hyvällä tasolla, joten siltäkin osin asiat ovat kunnossa, Ari kehuu.

Tavoitteena iso kasvuharppaus

Ess Autotalon mittava uudistusurakka alkaa olla loppusuoralla. Jälkimarkkinointipäällikkö kertoo, että huollon tuplatut tilat toivat hyvän mahdollisuuden kasvuharppaukselle.
– Pystymme nyt kasvattamaan toiminnan volyymiä merkittävästi, tavoitteena on palvella mahdollisimman kattavasti eteläpohjalaisia autoilijoita. Tilat ovat nyt sisältä kunnossa ja voimme keskittyä arjen toimintaan.

Syksyn aikana uudistuu Ess Autotalon piha-alue, sinne rakennetaan selvemmin rajatut parkkialueet asiakkaille ja myytäville ajoneuvoille. Lisäksi kunnostetaan rakennuksen ulkopinnat ja pääovea siirretään logistisesti parempaan paikkaan.
Kasvu näkyy myös Ess Autotalon henkilöstömäärässä, viimeksi rekrytoitiin yksi mekaanikko.
– Töitä olisi tarjolla myös toiselle mekaanikolle, Ari vinkkaa.