Ioniq 5 kiihdyttää sähköautobuumia

Hyundain vastuumyyjä Harri Huhtalan työpäivät ovat olleet niin kiireisiä, ettei mies ole ehtinyt aina edes syömään. Syypää tähän on sähköauto nimeltään Ioniq 5, joka sai aikaan hyvää hyrinää kysyntään.

Etujoukoissa kehitystyötä tehnyt Hyundai otti erävoiton sähköautoissa: Ioniq 5 on ensimmäinen markkinoille tullut varta vasten sähköautoksi suunniteltu auto. Tätä aikaisemmin sähköautoja on kehitetty vain olemassa oleviin automalleihin.

Ess Autotaloon uutuudet saapuivat elokuussa. Hyundain vastuumyyjä Harri Huhtala tiesi odottaa kovaa kiinnostusta, mutta sähköautosta kehkeytyikin melkoinen riemuralli.
– Asiakkaat ovat käyneet koeajamassa autoa ja päiväni ovat täyttyneet tarjousten lähettelystä. Nyt näkyy selvästi, että patoutunut kiinnostus sähköautoihin alkaa muuttua ostohaluksi, hän hehkuttaa. Huhtalan mukaan Ioniq 5 muistuttaa ulkonäöltään Paluu tulevaisuuteen-elokuvan autoja, sellaista futuristista särmää siinä on.

Keskikokoinen katumaasturi on kokoluokaltaan poikkeuksellisen tilava. Se sopii erinomaisesti perheautoksi, sillä sisätilat ovat hyvin
muunneltavissa.
– Esimerkiksi takapenkkiä voi liikutella 15 senttiä tarpeen mukaan ja näin saada lisätilaa takaluukkuun. Mielenkiintoinen lisä on myös paikaltaan siirtyvä keskikonsoli, jota liikuttamalla kuljettaja voi ahtaissa parkkiruuduissa kulkea ulos apukuskin ovesta.

Latautuu nopeasti ja kiihtyy kuin urheiluauto

Ioniq 5 tekee kaiken sähäkästi, oli sitten kysymys lataamisesta tai kaasuttamisesta. Kun auton laittaa lataukseen ABC-liikenneasemalla, sen akku täyttyy 80 prosenttiin jopa 18 minuutissa: se on sopiva tauko ruokailla tai nauttia kahvit. Yhdellä latauksella Ioniq 5 kulkee jopa 481 kilometriä. Maantiellä ajaessa kiihtyvyys on kuin urheiluautolla, nollasta sataan vain 5,2 sekunnissa. Takavetoisella vastaava aika on 7,5 sekuntia.
– Ajettavuus on huippuluokkaa, auton sisätilaan ei kuulu laisinkaan moottorin ääntä. Tämä auto on saanut minutkin miettimään oman sähköauton hankintaa, Huhtala vakuuttaa.

Kuskille apuna toimii AR HUD -tuulilasiheijastusnäyttö, johon voi heijastaa esimerkiksi nopeusmittarin ja navigaattorin. Perusmallissa
on muitakin huipputeknisiä herkkuja, ja ostovaiheessa saa tietenkin tilata lisää. Saatavilla on esimerkiksi aurinkopaneeli auton katolle tuomaan lisävirtaa.

Ioniq 5 -sähköautoa on saatavilla takavetoisena kaksivetoisena ja nelivetoisena. Lähtöhinnat ovat kaksivetoisessa vähän alle 50 000
euroa ja nelivetoisessa 55 000 euroa. Tehdastakuu on viisi vuotta ilman kilometrirajoitusta, ja akulle takuuta tulee kahdeksan vuotta.

Eikä tämä tähän jää, sillä Ioniq-perhe tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Vuonna 2022 Hyundai tuo markkinoille sedanmallisen Ioniq 6:n, ja suuri katumaasturi Ioniq 7 on luvassa alkuvuodesta 2024.

Hyundain sitoutumisesta sähköautoihin kertoo jotain myös se, että yritys on kehittänyt sähköautoja varten oman Ioniq-brändin. Yrityksen tavoitteena on olla sähköautomarkkinoiden markkinajohtaja koko maailmassa.
– Vaikka brändi on uusi, niin autoissa on Hyundain tuttu merkki, jossa automyyjä ja asiakas kättelevät toisiaan, Huhtala huomauttaa.

Tiesitkö että

  • Ioniq 5 on ensimmäinen Hyundain uudelle Electric-Global Modular Platform (E-GMP) -perusrakenteelle rakennettu auto
  • Akkukäyttöisille sähköautoille erityisesti suunniteltu perusrakenne tarjoaa nopeampaa lataamista, pidempää toimintamatkaa,
    suurempia sisätiloja ja parempaa ajohallintaa
  • Auton voi ladata 80 %:n varaustasoon jopa 18 minuutissa
  • Ioniq 5 kiihtyy sadan kilometrin tuntivauhtiin 5,2 sekunnissa, takavetoversiossa 7,5 sekunnissa
  • Huippunopeus on 185 km/h
  • Sisätilassa olevalla 220 voltin pistokkeella voi ladata tai käyttää mitä tahansa sähkölaitetta jopa 3,6 kilowatin teholla
  • Sisätilat on valmistettu ekologisesti kestävistä, kierrätettävistä materiaaleista
  • Tehokkaat LED-ajovalot loistavat 256 pikselin hehkulla
  • Kun konepellin alla ei ole moottoria, sieltä löytyy lisätilaa myös matkatavaroille
  • Nelivetoinen versio tarjoaa poikkeuksellisen, jopa 1 600 kg:n vetomassan ja 605 Nm:n vääntömomentin

Tarkemmat tekniset tiedot

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuva: Samu Lehtinen, Eepee