Katsastukseen valmistautuminen kantaa pitkälle

Ess Katsastus täytti tänä keväänä viisi vuotta. Katsastaja Timo Kalliokoski kollegoineen katsastaa päivittäin noin 20 autoa mopoautoista pakettiautoihin.

Meillä katsastetaan kaikenkokoisia henkilö- ja pakettiautoja rautaisella ammattitaidolla.

Tarkistamalla tietyt perusasiat ennen katsastukseen menemistä pystyt itse vaikuttamaan katsastuksen lopputulemaan.

Ess Katsastus täytti tänä keväänä viisi vuotta. Katsastaja Timo Kalliokoski kollegoineen katsastaa päivittäin noin 20 autoa mopoautoista pakettiautoihin.
— Olin mukana suunnittelemassa linjastoa ja viidessä vuodessa olen oppinut kiinnittämään huomiota oikeisiin asioihin eri automerkkien kohdalla. Yhden auton katsastamiseen menee useimmiten noin 20 minuuttia, Timo kertoo.

Polttomoottoriautojen ohella katsastetaan myös hybridi- ja sähköautoja.
— Sähköautojen osuus autoista on vielä aika pieni, mutta niitäkin tulee vastaan silloin tällöin. Sähkö- ja polttomoottoriautojen katsastusprosessi on muuten sama, mutta sähköautoista ei luonnollisesti mitata päästöjä.

Katsastuksessa Timolla on tietty työjärjestys, jossa hän käy auton läpi. Katsastus alkaa jo hallin ulkopuolelta, kun Timo hakee katsastettavan auton ja ajaa sillä Autotalon pihan ympäri koeajaakseen autoa. Sisällä hallissa hän mittaa ensimmäisenä päästöt, tarkistaa valot ja testaa iskunvaimentimet ja jarrut. Tämän jälkeen auto nostetaan parin metrin korkeuteen ja Timon katse kiinnittyy auton pohjaan.
— Ravistelemme autoa, jotta näemme nivelten kunnon ja käymme alustan työkalulla tunnustellen läpi. Monet viat esimerkiksi jarruissa ja nivelissä ovat sellaisia, että ne on mahdollista nähdä vain auton alta, Timo kertoo.

Suurin osa autoista läpäisee katsastuksen, mutta hylkäämään joudutaan vajaa kolmasosa. Useimmiten hylkäämiseen johtanut vika on juurikin jarruissa tai nivelissä, joita pääsee kunnolla tutkimaan vain auton alapuolelta.
— Moni auto välttyisi hylkäämiseltä, jos omistaja olisi hoksannut tarkistaa valot ja renkaat ennen katsastukseen tuloa. Pikkuvikoja saa olla, niistä annetaan korjauskehotus, mutta kun vikoja kasaantuu,joudumme hylkäämään auton, Timo harmittelee.

Tarkista nämä asiat ennen katsastusta

Alle 10-vuotiaat yksityiskäytössä olevat henkilöautot tulee katsastaa kahden vuoden välein ja yli 10-vuotiaat autot vuoden välein. Ennen katsastusta autosta kannattaa tarkistaa muutama asia, ettei läpäiseminen kaadu helposti ennakoitaviin seikkoihin.

Ensimmäinen asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota, on auton valot.
— Kaikkien autossa olevien valojen tulee palaa, mukaan lukien rekisterikilven valot ja kaikki vilkut, Timo luettelee.

Valojen lisäksi jokainen pystyy tarkistamaan auton renkaiden kunnon. Ne eivät saa olla liian kuluneet ja talvirenkaissa täytyy olla tarpeeksi nastoja.
— Kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaiden 3 millimetriä. Tätä kuluneemmat renkaat ovat turvallisuusriski ja ne täytyy vaihtaa.

Myös tuulilasinpesuneste kannattaa täyttää ennen katsastusta, sillä säiliö ei saa olla ajossa eikä katsastuksessa tyhjillään. Auton siisteys ei vaikuta katsastuksen tulokseen.

Ess Katsastuksessa hinnoittelusta ei ole tehty turhan monimutkaista, vaan kaikille autoille on sama 45 euron hinta, joka sisältää päästömittauksen.
— Katsastusaika kannattaa ehdottomasti varata etukäteen netistä tai soittamalla meille. Aikaa varaamattakin saa toki tulla, mutta silloin saattaa joutua hetken odottelemaan. Kun ajan varaa etukäteen, sen saa usein jo samalle päivälle, viimeistään seuraavalle, Timo lupaa.

Varaa aika katsastukseen:

Netissä
Soittamalla: 010 764 9100 (0,0835 € / puhelu + 0,1209 €/min)

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee